ویزای کار IMP کانادا

IMP مخفف International Mobility Program و یکی از برنامه‌های مهاجرت کاریِ کاناداست که هم روند مهاجرت شما را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند و هم دردسرهای جذب نیروی کار خارجی را برای کارفرمای کانادایی، کمتر.

این مطلب راهنمای کامل ویزای کار IMP کانادا است که در آن صفر تا صد این برنامۀ مهاجرتی را بررسی می‌کنیم. اگر به هر دلیلی فرصت مطالعۀ این مقاله را ندارید و در صورتی که فقط نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی مهاجرت را پُر کنید تا با یک مشاورۀ دقیق راهنمایی‌تان کنیم.

مهاجرت با برنامه IMP کانادا

ویزای IMP کانادا چیست؟

ویزای IMP کانادا، یکی از روش‌های مهاجرتی به این کشور است که اگر در آن بتوانید ثابت کنید مهاجرت و کارکردن شما در کانادا منفعت عمدۀ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای این کشور دارد، بدون نیاز به گرفتن LMIA و گذراندن پروسه‌های طولانی و طاقت‌فرسا، به‌راحتی ورک‌پرمیت می‌گیرید و به کانادا مهاجرت می‌کنید.

در حالت کُلی، دو نوع مهاجرت کاری به کانادا وجود دارد:

  • نیروی کار موقت خارجی (TFWP)
  • آی‌اِم‌پی (IMP)

نوع اول نیاز به گرفتن LMIA دارد و نوع دوم ندارد. هر روشی که برای آن باید مجوز LMIA گرفته شود زیرمجموعۀ برنامۀ نیروی کار موقت خارجی (TFWP) است و هر روشی که نیاز به این مجوز نداشته باشد، زیرمجموعۀ برنامۀ IMP است.

در نتیجه، خیلی از مراحل و پیچیدگی‌های مهاجرت کاری به کانادا در این روش حذف شده‌اند و با برنامۀ IMP، سریع‌تر و راحت‎‌تر مهاجرت می‌کنید.

می‌پرسید مجوز LMIA چیست؟

برنامه‌های مهاجرتی ویزای کار IMP کانادا

این ویزا، شش برنامۀ مهاجرتی دارد؛ که همۀ آن‌ها شامل ایرانی‌ها و آن‌هایی که می‌خواهند در کانادا کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند و کار کنند، نمی‌شود. قبل از هرچیز، این شش برنامه را به‌شکل خلاصه معرفی می‌کنیم:

برنامۀ منفعت عمده (Significant Benefit):

همان‌طور که گفتیم، استفاده از همۀ این برنامه‌ها برای ایرانی‌ها ممکن نیست. در حالت کُلی، ویزای IMP کانادا یک ویزای کاری است که با آن می‌توانید از کانادا جاب‌آفر بگیرید، مهاجرت کنید و در این کشور کار کنید؛ اما دو مورد از این برنامه‌ها امکان راه‌اندازی کسب‌وکار در کانادا، انتقال کسب‌وکارتان به این کشور و مدیریت آن را هم به شما می‌دهند.

  • برنامۀ ICT (ورک‌پرمیت C12)
  • برنامۀ کارآفرینی و خوداشتغالیِ منفعت عمده (ورک‌پرمیت C11)

ICT یک روش جذاب برای انتقال کسب‌وکار به کانادا و کارکردن در شعبۀ کانادایی شرکتتان است. اطلاعات کامل آن را هم در مطلب ICT کانادا توضیح داده‌ایم. اما در این مطلب صرفاً می‌خواهیم راه‌اندازی بیزنس در کانادا با استفاده از برنامۀ دوم، یعنی کارآفرینی از طریق منفعت عمده را بررسی کنیم.

در این حالت، شما به‌عنوان یک کارآفرین و فرد خوداشتغال می‌توانید ورک‌پرمیت C11 بگیرید، استارتِ بیزنس خودتان را در کانادا بزنید و اقامت دائم این کشور را هم بگیرید. پس از این به بعد هرجا صحبت از IMP شد، منظورمان کارآفرینی و خوداشتغالی در کانادا از طریق روشِ منفعت عمده و از طریق برنامۀ آی‌اِم‌پی است.

با این سوال شروع می‌کنیم که اصلاً «منفعت عمده» چیست و چگونه باید نشان دهم من و کارم منفعت عمده‌ای برای کانادا داریم؟

مزایای شرکت در برنامه IMP کانادا

مهم‌ترین معیارهای منفعت عُمدۀ اقتصادی:

  • کسب‌وکار شما چقدر پتانسیل این را دارد که به کانادا منفعت اقتصادی برساند؟ (ایجاد شغل برای کانادایی‌ها، بهبود اقتصاد محلی، ارائه محصولات و خدمات متمایز و صادرات)
  • کسب‌وکار شما چقدر پتانسیل توسعۀ دانش دارد؟ (ایده‌پردازی و تولید فناوری‌های جدید، خدمات و محصولات نوآورانه و کمک به ارتقای دانش فنی در حوزۀ خودتان)
  • خودِ شما چه‌قدر توانایی راه‌اندازی و مدیریت این بیزنس را دارید؟ (سوابق تحصیلی، سوابق کاری، توانایی‌ها و مهارت‌ها، گواهینامه‌ها، جوایز، افتخارات و به‌طورکُلی، رزومۀ شما)
  • آیا بیزنس‌پِلَن (طرح تجاری) نوشته‌اید؟ بیزنس‌پلن شما چه‌قدر خلاقانه و قوی است و آیا توانایی رقابت در بازار کار، رشد و رساندن منفعت اقتصادی به کانادا را دارد؟

پس به‌طور خلاصه:

برنامۀ IMP کانادا مناسب چه افرادی است؟

اگر صاحب یک شرکت هستید، پروانه‌های تجاری دارید، جزو مدیران ارشد هستید یا حتی در بخش‌های صنعتی و تولیدی فعالیت مدیریتی می‌کنید و می‌خواهید در کانادا کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کنید یا یک بیزنس آماده را تحویل بگیرید، این برنامه برای شما مناسب است.

شرایط ویزای IMP کانادا

مهم‌ترین شرایط را به‌طور خلاصه در جدول زیر آورده‌ایم:

شرایط ویزای کار IMP کانادا
سنبین 25 تا 60 سال
مدرک تحصیلیحداقل لیسانس
سابقه‌کاراز نوع مدیریتی یا تخصصی و حداقل 1 سال در 3 سال گذشته
مدرک زبانالزامی نیست
سهم مشارکت متقاضی اصلیحداقل 50 درصد

بعضی شرایط که نیاز به توضیح اضافه دارند را در ادامه توضیح می‌دهیم:

مدرک تحصیلی

سابقه‌کار:

مدرک زبان:

سهم مشارکت:

هزینۀ ویزای IMP کانادا

تعیین میزان دقیق هزینه‌ها سخت است و معیارهای مختلفی در آن دخیل هستند. به‌طور کُلی هزینه‌ها را می‌توان به دو بخش تقسیم‌بندی کرد؛ هزینه‌های دولتیِ گرفتن ویزا و هزینه‌های تمکن مالی.

هزینه‎‌های دولتیِ گرفتن ویزا:

هزینۀ ویزای کار IMP کانادا* 
ورک‌پرمیت (برای هر نفر)155 دلار
صدور جاب‌آفر230 دلار
انگشت‌نگاری85 دلار
مجوز اقامت موقت200 دلار
ویزای تحصیلی (برای فرزندان)150 دلار برای هر نفر
ترجمۀ مدارک، گرفتن بلیط هواپیما و هزینه‌های متفرقهمتفاوت است

*دلار کانادا

هزینۀ تمکن مالی:

تمکن مالیِ 1سالۀ برنامۀ IMP
1 نفر26,620 دلار*
2 نفر33,140 دلار
3 نفر40,742 دلار
4 نفر49,466 دلار
هر نفر که اضافه شود7,172 دلار

* دلار کاناداچند نکتۀ مهم دربارۀ هزینه‌ها:

  1. برای تعیین میزان دقیق هزینه‌ها، پیشنهاد می‌کنیم با وکیل مهاجرت به کانادا مشورت کنید.

مسیری که باید بپیمایید:

از تصمیم برای گرفتن این ویزا تا گرفتن اقامت دائم کانادا، همۀ مراحل در این موارد خلاصه می‌شوند:

  1. راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا خرید یک بیزنس آماده
  2. ثبت شرکت، گرفتن مجوزات و شروع به کار
  3. تهیۀ یک بیزنس‌پلن قوی (طرح تجاری)
  4. گرفتن ورک‌پرمیت، ویزا و مهاجرت به کانادا
  5. شروعِ کار در کانادا با ویزای 1ساله و قابل‌تمدید
  6. درخواست برای گرفتن اقامت دائم بعد از سال اول

در ادامه همۀ مراحل را توضیح می‌دهیم که بفهمید در هر مرحله باید چه کارهایی بکنید.

قدم اول: راه‌اندازی یا خرید یک کسب‌وکار

خرید یک بیزنس به همه توصیه نمی‌شود و شرایط خاص خودش را هم دارد. بهتر است یک شرکت جدید در کانادا راه‌اندازی کنید. اگر از قبل و در ایران شرکت داشته باشید که چه بهتر؛ شرکت کانادایی را هم می‌توانید به‌عنوان یک شعبۀ جدید از شرکت‌تان (Branch)، یک زیرمجموعۀ آن (Subsidiary) یا حتی یک شرکت وابسته به آن (Affiliate) ثبت کنید.

بهترین روش و مناسب‌ترین انتخاب با توجه به شرایط و رزومه شما مشخص خواهد شد.

قدم دوم: ثبت شرکت و گرفتن مجوزها

در این مرحله، وکیل تجاری با توجه به تجربه و تخصصی که دارد، کارهای ثبت شرکت، گرفتن مجوزها، ثبت آدرس مجازی یا واقعی برای شرکت و به‌طورکُلی کاغذبازی‌ها و روال اداری آن را برای شما انجام می‌دهد.

در این مرحله، کسب‌وکار شما می‌تواند شروع به کار کند. حالا ما در کانادا یک کسب‌وکاری داریم که نیاز به مدیر و نیرو دارد. شما می‌توانید به‌عنوان مدیر یا نیروی متخصص برای کار در این کسب‌وکار به کانادا مهاجرت کنید یا اینکه این شرکت برای شما جاب‌آفر صادر کند و شما با گرفتن آن به این کشور بروید. اما قبل از آن باید مرحلۀ بعدی را پشت سر بگذارید!

بیزینس پلن برای imp کانادا

قدم سوم: نوشتن یک بیزنس‌پلن قوی

واقعیت را بگوییم؛ تهیه و ارائۀ بیزنس‌پلن، مهم‌ترین مرحله در روش IMP کانادا است و مستقیماً در نظر آفیسر و ادارۀ مهاجرت کانادا برای تایید یا ریجکت‌کردن شما تاثیر دارد.

این بیزنس‌پلن از چند فیلتر رد می‌شود و افراد متخصص هم روی آن نظر می‌دهند. پس فکر دور‌زدن این مرحله را از سرتان بیرون کنید. در طرح تجاری به این موارد خیلی دقت کنید:

  • مدل کسب‌وکار (Business Model) شفافی داشته باشید.
  • استراتژی‌های کسب‌وکارتان و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت آن مشخص باشد.
  • برنامه‌های توسعۀ شرکت، ارائه خدمات و محصولات جدید مشخص باشد.
  • برنامه‌های جذب و استخدام نیرو خصوصاً استخدام کانادایی‌ها را تعیین کرده باشید.

البته این بایدها و نبایدها به همین چند مورد ختم نمی‌شوند. تهیۀ این طرح تجاری نیازمند شناخت کامل حوزۀ فعالیتی شما، بازار تجاری کانادا، وضعیت رقبا، قوانین ادارۀ مهاجرت و داشتن دانش تخصصی است. شاید در ظاهر مرحلۀ سختی باشد؛ اما با داشتن یک راهنما، این مرحله را هم به‌راحتی پشت سر می‌گذارید.

کاریابی بین المللی بهراد، شما را در مسیر تهیۀ یک طرح تجاری حرفه‌ای همراهی می‌کند. اگر نیاز به مشاوره دارید، فرم مشاوره زیر را پُر کنید تا با شما تماس بگیریم.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

قدم چهارم و پنجم: گرفتن ورک‌پرمیت، ویزا و مهاجرت

در این مرحله شما به‌عنوان یک فرد خوداشتغال برای ورک‌پرمیت C11 درخواست می‌دهید. بعد از صدور ورک‌پرمیت کانادا، یک ویزای 1ساله به شما داده می‌شود و در کانادا مشغول به کار و زندگی می‌شوید. نگران نباشید! این ویزا قابل تمدید است و امکان گرفتن اقامت دائم هم با آن وجود دارد.

همسر شما:

فرزندان شما:

قدم ششم: گرفتن اقامت دائم

بعد از 1سال کارکردن در کانادا، در صورتی که همچنان کسب‌وکار شما موفق باشد، می‌توانید از طریق برنامۀ اکسپرس انتری یا برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا برای اقامت دائم درخواست دهید.

البته دو گروه می‌توانند از همان اول نشان دهند که از این روش می‌خواهند اقامت دائم بگیرید، که البته مسیر آن‌ها هم متفاوت می‌شود.

افرادی که دعوتنامۀ استانی دارند یا احتمالاً دعوتنامه بگیرند:

کارآفرینان و افراد خوداشتغال متقاضی کار در کِبِک:

البته هیچ تضمینی هم نیست که با این دو روش از همان اول به شما اقامت دائم داده شود؛ فقط مسیرتان عوض می‌شود که حتی ممکن است پیچیده‌تر از مسیر فعلی باشد!

بینِ این همه روش چرا IMP؟

راه‌های مختلفی برای ثبت بیزنس و شروع کار در کانادا وجود دارد، اما روش IMP، همان‌طور که گفتیم، یک میان‌بُر است و با توجه به این که به LMIA نیاز ندارد، مسیر ساده‌تری در پیش دارید.

  • البته این مشکلات با داشتن یک وکیل یا مشاور حرفه‌ای، حل خواهد شد. وکیل تجاری و وکیل مهاجرتی با بررسی پروندۀ شما، بهترین گزینه‌ها را دراختیارتان می‌گذارد، به شما در تقویت رزومه و نوشتن و تهیۀ یک بیزنس‌پلن حرفه‌ای کمک می‌کند، تمام کارهای اداری راه‌اندازی شرکت را انجام می‌دهد و درنهایت هم برای شما ویزا را می‌گیرد.

چه مدارکی باید داشته باشم؟

همان‌طور که بالاتر خواندید، IMP کانادا برنامه‌های مختلفی دارد؛ در نتیجه هر کدام از این برنامه‌ها مدارک خاص خودشان را دارند. مدارکی که در ادامه معرفی کرده‌ایم، صرفاً مربوط به گرفتن ورک‌پرمیت C11، یعنی همان ویزای IMP کانادا از طریق راه‌اندازی بیزنس است.

مدارک شخصی:

  • این نکته را فراموش نکنید که چک‌لیست مدارک (چه برای راه‌اندازی بیزنس در کشور کانادا و چه گرفتن ورک‌پرمیت و ویزا) با توجه به شرایط شما، نوع شغل، نوع شرکت و معیارهای مختلف دیگر ممکن است متفاوت باشد. ما فقط مهم‌ترین مدارک را لیست کردیم.
مدت زمان برنامه imp کانادا

مهاجرت از طریق برنامۀ IMP کانادا چقدر طول می‌کشد؟

اگر شغل شما در ناک 0 یا A باشد و از آن‌جایی که این روش نیازی به صدور LMIA ندارد، ادارۀ مهاجرت پروندۀ شما و همراهانتان را از مسیر Global Skills Strategy یا GSS و فقط در 2 هفته بررسی می‌کند!

البته خودِ این مسیر نیازمند طی‌کردن همۀ مراحل پیش‌نیاز و تمکیل‌بودن مدارک است. مهم‌ترین مراحل وقت‌گیر این موارد هستند:

  • صدور ورک‌پرمیت برای ایرانیان: 6-5 ماه (ممکن است از سمتِ ادارۀ مهاجرت کم یا زیاد شود. آخرین آپدیت: نوامبر 2022)
  • تکمیل مدارک، انگشت‌نگاری و انجام مراحل قانونی راه‌اندازی شرکت: 3-1 ماه

نظر ما را بخواهید؛ روی 1 سال حساب کنید. هرچند این مدت، برای مهاجرت کاری آن هم به کانادا با این صف‌های شلوغ مدت‌زمان خیلی مناسبی است.

خدمات کاریابی بین المللی برای برنامۀ IMP چیست؟

کاریابی بین المللی بهراد ، با توجه به سابقۀ طولانی در مشاوره و وکالتِ لاین‌های کاری و بیزنسی، شما را در مسیر گرفتن ویزای IMP کانادا و شروع کار و زندگی در این کشور همراهی می‌کند. در تمامی مراحل زیر درکنار شماییم:

  • بررسی پرونده و شناسایی بهترین مدل کسب‌وکار
  • به‌کارگیری بهترین وکلای تجاری در کانادا برای ثبت بیزنس و گرفتن همۀ مجوزات
  • کمک به تهیۀ یک بیزنس‌پلن حرفه‌ای و برنامه‌های عملیاتی شرکت شما
  • راه‌اندازی و ثبت وب‌سایت شرکت شما
  • کمک به عملیاتی‌کردن شرکت شما و استخدام نیرو
  • گرفتن ورک‌پرمیت و ویزای کار برای شما

فرم مشاوره زیر را پرکنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم:

سخن پایانی

اگر می‌خواهید در صفِ صدور ویزا نمانید، اگر شرایط سخت و پیچیدۀ روش‌های متداول مهاجرتی را ندارید و می‌خواهید هر چه زودتر به کانادا مهاجرت کنید و در این کشور کار کنید؛ ما به شما روش IMP را پیشنهاد می‌کنیم.

برنامۀ آی‌اِم‌پی کانادا لاین‌های مختلفی دارد که یکی از پرطرفدارترینِ آن‌ها، راه‌اندازی یک شرکت یا انتقال بیزنس به کانادا از طریق روش Significant Benefit است. با داشتن یک بیزنس‌پلن قوی و سابقۀ کار تخصصی-مدیریتیِ مفید، با استفاده از این روش می‌توانید بیزنس‌تان را در کانادا ثبت کنید، از طریق آن ورک‌پرمیت و ویزای کار IMP کانادا بگیرید، به این کشور مهاجرت کنید و حتی برای اقامت دائم درخواست دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *