تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا

استرالیا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل دانشجویان خارجی است. به طوریکه سطح دانشگاه‌های این کشور هم رده دانشگاه‎‌های انگلیس، آمریکا و کانادا به حساب می‌آید.

طبق آمار وزارت آموزش، مهارت و اشتغال استرالیا (DESE)؛ تا ماه اکتبر سال 2022، تقریباً 600 هزار دانشجوی خارجی در این کشور در حال تحصیل‌اند که از این آمار تقریباً 1800 دانشجوی ایرانی، مهاجرت تحصیلی به استرالیا را انتخاب کرده‌اند.

اما چرا کشور استرالیا را باید برای تحصیل انتخاب کنید؟

چرا تحصیل در استرالیا با استقبال بالای ایرانیان مواجهه شده است؟

ارائه بورسیه‌های تحصیلی متنوع، دسترسی فوری به شغل، سیستم آموزشی پژوهش محور و اخذ اقامت استرالیا از انگیزه‌های اصلی مهاجرت دانشجویان به این کشور است. در ادامه این مطلب، با جزئیات کامل به بررسی مزایای تحصیل در استرالیا، شرایط و مدارک لازم، تحصیل در مقاطع مختلف و انواع ویزای تحصیلی استرالیا پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید…

شرایط تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا، شرایط و مزایای آن

مزایای مهاجرت تحصیلی به استرالیا

استرالیا با اختلاف زیاد بیشترین نسبت سرانه دانشجویان خارجی را در جهان دارد. در سال 2019، دانشجویان خارجی به طور متوسط 26.7٪ از جمعیت دانشجویان دانشگاه‌های استرالیا را تشکیل می‌دادند. کیفیت آموزش، انتخاب رشته‌های متنوع و فرصت‌های کاری پس از تحصیل، استرالیا را یکی از بهترین مقاصد برای دانشجویان ساخته است.

مزایای تحصیل در استرالیا

با تحصیل در استرالیا به چه مزایایی دست می‌یابید؟

  • مدارک معتبر جهانی
  • قائل شدن حقوق برای دانشجویان خارجی
  • امکان گرفتن اقامت دائم پس از تحصیل
  • کمک هزینه های مالی دولت به دانشجویان
  • اقتصاد رو به رشد استرالیا و چشم انداز شغلی خوب پس از پایان تحصیل
  • ارائه مدرکی که در سراسر جهان ارزشمند است.
  • آب و هوای شگفت انگیز و سبک زندگی در فضای باز
  • هزینه تحصیل پایین تر نسبت به کشورهایی نظیر انگلیس و ایالات متحده
  • هزینه پایین زندگی به نسبت سایر کشورها
  • امکان کار پاره وقت به صورت همزمان (حداکثر 20 ساعت در هفته) با تحصیل

برای مهاجرت تحصیلی، سن دانش آموز باید کمتر از 18 سال باشد و در ازای هر ویزای دانش آموزی یک ویزا برای والدین صادرخواهد شد و مدت اقامت والدین به مدت تحصیل دانش آموز در استرالیا بستگی دارد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

یکی از اصلی‌ترین شرایط تحصیل در استرالیا اخذ ویزای تحصیلی در استرالیا است. به‌طورکلی دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی ملزم به دریافت ویزای تحصیلی معتبر هستند تا به صورت قانونی بتوانند در استرالیا اقامت داشته باشند.

متقاضیان درخواست ویزای تحصیلی استرالیا در ابتدا باید دانشگاه مورد نظر را انتخاب کنند و تاییدیه پذیرش دانشگاه (COE) مقدمه بر دریافت ویزای تحصیلی است. پس از ثبت نام در دوره تحصیلی تمام وقت، می‌توانید برای ویزای ساب کلاس 500 درخواست دهند. درصورتی که در مورد انتخاب دانشگاه مردد هستید معرفی دانشگاه های استرالیا را مطالعه کنید.

با ویزای دانشجویی (Subclass 500)، دارنده ویزا می‌تواند:

  • در یک دوره تحصیلی واجد شرایط شرکت کند.
  • اعضای خانواده را به استرالیا بیاورد.
  • امکان سفر به کشور خود و بازگشت.
  • در طول دوره هر دو هفته تا 40 ساعت کار کند.
  • مدت زمان ویزا پنج سال است، می‌توان برای تمدید درخواست داد.

نکته
COE چیست؟
پس از پذیرش و پرداخت هزینه‌ها، تاییدیه ای که از طرف دانشگاه دریافت می‌کنید CoE نام دارد که برای درخواست ویزای دانشجویی نیاز است. در حال حاضر به صورت کد آنلاین ارسال می‌شود.

مراحل درخواست برای ویزای تحصیل در استرالیا

برای درخواست ویزای ساب کلاس 500 و مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل باید مراحل زیر را طی کنید:

  • مرحله 1: قبل از ارسال درخواست خود، باید تمام مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.
  • مرحله 2: مدارکی که باید ارائه شود، گواهی هویت، شخصیت شما است که ثابت می‌کند شرایط ویزا را برآورده کرده اید.
  • مرحله 3: درخواست ویزا به صورت آنلاین.
  • مرحله 4: از وضعیت درخواست ویزای خود مطلع خواهید شد.

مدارک لازم برای مهاجرت از طریق تحصیل در استرالیا

درخواست ویزای تحصیلی استرالیا شما باید شامل مدارک زیر باشد.

  • پاسپورت به‌صورت اصل و کپی
  • گواهی الکترونیکی تایید ثبت نام (eCoE).
  • بیانیه ورود موقت واقعی (GTE).
  • تمکن مالی مبنی بر تامین هزینه تحصیل (بلیط هواپیما برگشت، هزینه تحصیل و مبلغ 18610 دلار استرالیا در سال)
  • نتایج آزمون زبان انگلیسی
  • بیمه درمانی تایید شده برای شخص (و خانواده در صورت همراهی)
  • تایید سو پیشینه

نکته
GTE چیست؟
متقاضی ویزا باید بتواند قصد واقعی خود را برای اقامت موقت در استرالیا نشان دهد (تحصیل، یا همراهی دانشجو به عنوان همسر یا فرزند یا قیم (پدر و مادر)).

شرایط مهاجرت تحصیلی به استرالیا

استرالیا برای پذیرش دانش آموز و دانشجو شرایطی را معین کرده که اولین شرط برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی، استرالیا است. برای کسب ویزای تحصیلی موارد زیر را باید رعایت کنید.

شرایط تحصیل در استرالیا

شرایط عمده که یک دانشجو برای تحصیل در استرالیا لازم دارد

مهارت زبان انگلیسی

دانشجویان و دانش آموزان خارجی که برای مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل اقدام می‌کنند برای دریافت ویزای دانشجویی معتبر باید از مهارت زبان انگلیسی خوبی برخوردار باشند. دانشجویان باید قبل از درخواست ویزای دانشجویی در دو سال گذشته در آزمون‌های زبان انگلیسی شرکت کرده باشند در غیر این صورت اعتبار آن منقضی می‌شود.

مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا در زیر آورده شده است. اما برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مدرک زبان مورد‌نیاز برای مهاجرت به استرالیا را بخوانید.

نام آزمونحداقل نمرهحداقل نمره +10 هفته دوره آمادگی زبان انگلیسیحداقل نمره +20 هفته دوره آمادگی زبان انگلیسی
آیلتس5.554.5
تافل463532
CAE162154147
PTE423630

تمکن مالی

متقاضیان درخواست ویزای تحصیلی استرالیا باید بودجه کافی جهت پرداخت هزینه اقامت خود در استرالیا طی یک سال را داشته باشند. تمکن مالی نامه ای است که از حساب بانکی خود متقاضی یا والدین او و در 3 ماهه منتهی به اخذ ویزای تحصیلی صادر شده باشد. از طرف دیگر، می‌توانید شواهدی نشان دهید که همسر یا والدین شما مایل به حمایت از شما هستند و حداقل 60000 دلار استرالیا در سال درآمد دارند.

هزینه های تمکن مالی در مهاجرت تحصیلی استرالیا در سال 2022
تمکن مالی همراه با سرپرستان72592 دلار
تمکن مالی بدون همراهی سرپرستان62222 دلار

شرایط سلامتی

برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا ارزیابی وضعیت سلامت ضروری است. یعنی فرد باید برخی از آزمایش‌ها و معاینات بهداشتی لازم را انجام دهد و به مسئولین بخش سلامت اداره مهاجرت استرالیا ارجاع داده می‌شود. این ارزیابی با هدف:

  • محافظت جامعه استرالیا در برابر بیماری‌های خطرناک
  • کمک به بخش سلامت برای برآورد هزینه خدمات پزشکی، تامین اجتماعی فرد مهاجر

اگر قصد مهاجرت به این کشور را از طریق تحصیل دارید، بد نیست خدماتی که وکیل مهاجرت به استرالیا می‌تواند در این خصوص به شما ارائه کند را در مطلب پیشنهادی زیر نیز بخوانید:

حتما بخوانید:
وکیل مهاجرت به استرالیا

انواع ویزای تحصیل در استرالیا

مهاجرت تحصیلی به استرالیا به طور کلی در دو گروه دانش آموز و دانشجو قرار می‌گیرد.

ویزای دانش آموزی استرالیا

دانش آموزانی که رویای تحصیل در استرالیا را دارند می‌توانند از طریق برنامه ویزای 500 استرالیا اقدام کنند و اقامت موقت 5 ساله استرالیا را دریافت نمایند. حداقل سن لازم برای درخواست ویزای دانش آموزی استرالیا 6 سال است و متقاضی علاوه بر داشتن سن قانونی باید از دانش زبان انگلیسی که در جدول فوق اشاره کردیم برخودار باشد.
همچنین دانش آموز الزماً تاییدیه ثبت نام COE از طرف یک مدرسه یا موسسه آموزشی معتبر در استرالیا را باید ارئه دهد.

ویزای دانشجویی در استرالیا

اداره مهاجرت استرالیا برای متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا برای مدت موقت و طبق شرایط لازم دانشجو می‌پذیرد. متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی استرالیا با دریافت این ویزا می‌توانند در دانشگاه پذیرفته شده خود تحصیل کنند. یا می‌توانند در دوره های آنلاین آموزشی شرکت نمایند و علاوه بر تحصیل در طول هفته در زمان های مشخص کار کنند.

تحصیل دکتری در استرالیا

یکی از مقاطع تحصیلی که دانشجویان بیشماری سالانه برای آن تلاش می‌کنند تحصیل دکتری در استرالیا است.مقطع دکترا در استرالیا به طور معمول 3 سال طول می‌کشد. حداقل اقامتی که برای این مقطع در نظر گرفته می‌شود 4 سال است که ممکن است این مدت با توجه به شرایط دانشجو افزایش یابد.

براساس اعلام دولت استرالیا هزینه تحصیل دکتری در استرالیا برای دانشجویان بین المللی بین 18000 تا 42000 دلار استرالیا در سال است.این مبلغ تقریبی است و ممکن است براساس شرایط فرد تغییر یابد. البته افرادی نیز با بورسیه تحصیلی استرالیا می‌توانند هزینه های خود را جبران کنند.

بورسیه تحصیلی استرالیا

دولت استرالیا طبق شرایط ویژه هر دانشجویی که از تمکن مالی برخودار نیست بورسیه تحصیلی می‌دهد. بورسیه تحصیلی استرالیا برای مقاطع مختلفی در استرالیا قابل ارائه است و دانشجو برای آن باید دارای شرایطی مثل معدل بالا، تسلط زیاد به زبان انگلیسی و غیره باشد.

دانشگاه های استرالیا برای تحصیل

دانشجویان خارجی متقاضی مهاجرت تحصیلی به استرالیا در زمینه انتخاب دانشگاها پیشنهادهای گوناگونی دارند. استرالیا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی را در اختیار دارد. این کشور 42 دانشگاه دارد که 7 مورد از آن‌ها در رنکینگ های جهانی QS و ARWU در سال 2021 رتبه‌های زیر 100 را دارند. رتبه بندی دانشگاه ها در سال 2020 تا 2022 به صورت زیر است:

  • رتبه 1: دانشگاه ملبورن استرالیا با رتبه 78.9
  • رتبه 2: دانشگاه سیدنی با نمره 70.9

حتما بخوانید:
بهترین دانشگاه های استرالیا در سال 2022 کدام هستند؟

تحصیل پزشکی در استرالیا

طبق گزارش medicaldeans؛ در سال 2020 قبل از همه‌گیری ویروس کرونا حدود 3845 دانشجو مشغول تحصیل پزشکی در استرالیا شدند که با توجه به پیش بینی هایی صورت گرفته این تعداد به 4000 نفر یا بیشتر خواهد رسید. پزشکی در استرالیا یکی از رشته های پرطرفدار دانشجویان خارجی به ویژه ایرانی ها است. یکی از جنبه‌های جذاب تحصیل پزشکی در استرالیا درآمد خوب این شغل است.

بر اساس نظرسنجی حقوق و دستمزد در استرالیا، به گزارش سایت medicalrecruitment یک پزشک عمومی تمام وقت به طور متوسط بین 200،000 تا 350،000 دلار سالانه درآمد دارد. افرادی که به تحصیل پزشکی در استرالیا می‌پردازند امکان اخذ اقامت استرالیا برای آنها می‌تواند طبق شرایطی فراهم شود.

دانشگاه های استرالیایی برتر در حوزه پزشکی:

  • شامل دانشگاه کوئینزلند The University of Queensland
  • دانشگاه نیو ساوت ولز The University of New South Wales
  • دانشگاه موناش Monash University
  • دانشگاه  سیدنی The University of Sydney
  • دانشگاه ملبورن The University of Melbourne

حتما بخوانید:
شرایط تحصیل پزشکی در استرالیا چیست؟

هزینه تحصیل در استرالیا

هزینه مهاجرت تحصیلی به استرالیا به مدت اقامت، رشته تحصیلی و دوره تحصیلی متقاضی بستگی دارد. از طرفی هزینه دوره‌های هنر، آموزش و علوم انسانی ارزان‌تر است در حالی که رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی گران تر هستند. تحصیل در مقطع فوق لیسانس شهریه بالاتری دارد.

علاوه برآن هزینه زندگی در استرالیا شما با توجه به عواملی مانند سبک زندگی و موقعیت مکانی شما متفاوت خواهد بود. در این قسمت از هزینه های تحصیل در استرالیا برآوردی می‌کنیم.

برای اطلاعات بیشتر مقاله هزینه تحصیل در استرالیا را مطالعه کنید. برخی از هزینه های تحصیلی در استرالیا در جدول آورده شده است.

دوره آموزشیمتوسط هزینه دوره
دوره راهنمایی7800 تا 30،000 دلار در سال
دوره های آموزش زبان انگلیسیحدود 300 دلار در هفته ، بسته به مدت دوره
هنرستان و فنی حرفه ای4000 تا 22000 دلار در سال
آموزش فنی و تکمیلی (TAFE)4000 تا 22000 دلار در سال
دوره Foundation coursesدر کل 15000 تا 39000 دلار
مقطع کارشناسی15000 تا 35000 دلار در سال
کارشناسی ارشد20،000 تا 40،000 دلار در سال
مدرک دکترا18000 تا 42000 دلار در سال
MBA و آموزش مدیریت11000 تا 121000

تحصیل در استرالیا بدون مدرک زبان

برای تحصیل در استرالیا نگرانی در مورد مدرک زبان وجود ندارد. در صورتی که سطح زبان شما پایین‌تر از سطح مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا است نگران نباشید. مثلا اگر مدرک زبان مورد نیاز برای دانشگاه آیلتس 7 است و شما در سطحی پایین تر هستید، یعنی آیلتس 6 دارید، باز هم می‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. در استرالیا برخی دانشگاه ها دوره‌های زبان برگزار می کنند. یعنی ابتدا در دوره‌های زبان شرکت می کنید و پس از رسیدن به سطح مورد نظر به تحصیل می پردازید.
نکته: متقاضیانی که حدود 4 سال در یک دوره زبان انگلیسی که آکادمیک است، شرکت داشته اند می‌توانند بدون مدرک زبان در استرالیا تحصیل کنند.

بعد از کسب ویزای تحصیلی چه کنیم؟

بعد از اخذ ویزای تحصیل در استرالیا 90 روز قبل از شروع دوره می‌توانید با ویزای دانشجویی وارد استرالیا شوید. ظرف هفت روز پس از ورود، باید به محل آموزش خود آدرس محل اقامت خود را اطلاع دهید.

کار دانشجویی در دوران تحصیل در استرالیا

دانش آموزان باید بالای 18 سال سن داشته باشند. زمانی که در ویزای دانشجویی هستید، ممکن است تا 40 ساعت در هر دو هفته در طول ترم و تمام وقت در تعطیلات کار کنید. ویزا به طور خودکار با اجازه کار صادر می‌شود، اگرچه تا زمانی که دوره تحصیلی شما شروع نشده باشد، اجازه شروع کار را ندارید. اما اگر در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به صورت تحقیقاتی یا دکترا هستید، هیچ محدودیت کاری ندارید.

حتما بخوانید:
نکات مهم درباره کار حین تحصیل در استرالیا

کار بعد از فارغ التحصیلی در استرالیا

گزینه 1: استریم کار پس از تحصیل، ویزای موقت فارغ التحصیل (ساب کلاس 485) به دانشجویان بین المللی که مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا را در استرالیا با ویزای دانشجویی گذرانده‌اند، حقوق کار پس از تحصیل اعطا می‌کند. آنها می‌توانند دو تا چهار سال در استرالیا کار کنند تا تجربه کاری بین المللی به دست آورند.

گزینه 2: دانشجویان همچنین می‌توانند تحت برنامه Graduate Work Stream کار کنند. آن‌ها در صورتی واجد شرایط این جریان هستند که با مهارت‌ها و مشاغلی که در فهرست مهارت‌های استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت (MLTSSL) قرار دارد، فارغ‌التحصیل شده باشند. این ویزا 18 ماه اعتبار دارد.

جمع بندی

مهاجرت تحصیلی به استرالیا به دلیل استفاده از امکانات آموزشی مدرن، تحصیل در بهترین و با کیفیت ترین دانشگاه ها و اخذ مدارک علمی معتبر از دلایل اصلی انتخاب استرالیا برای دانشجویان است. سالانه دانشجویان ایرانی بسیاری با مهاجرت به خارج در مقاطع تحصیلی گوناگون در استرالیا تحصیل می‌کنند که باتوجه به مدارکی که از دانشگاه های استرالیا اخذ می‌کنند می‌توانند به سرعت در جایگاه های معتبر بین المللی استخدام شوند و جایگاه ویژه ای از نظر علمی پیدا کنند. تحصیل در استرالیا با توجه به مزایا و شرایطی که دارد برای ایرانیان یک مقصد ایده آل است. ما درکاریابی بین المللی بهراد با وجود وکیل مهاجرتی حرفه ای می‌توانیم شما را در این مسیر یاری کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *