درباره قطر

قطر (Qatar) کشوری در منطقه خاورمیانه است که در حاشیه خلیج فارس و جنوب ایران واقع شده است. قطر در قسمت شرق عربستان قرار دارد و تنها مرز خاکی آن هم با همین کشور است. این کشور همچنین با بحرین، امارات و ایران مرز آبی دارد.

مجله فوربز (Forbes) کشور قطر را ثروتمندترین کشور دنیا از نظر سرانه درآمد ناخالص ملی (GNI Per Capita) انتخاب کرده است. در سال‌های اخیر هم این کشور تغییر و تحولاتی در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داشته است که میزبانی جام جهانی 2022 یکی از آن‌هاست.

در این مطلب از موسسه مهاجرتی ما می‌خواهیم اطلاعاتی درباره قطر ارائه داده و با این کشور بیشتر آشنا شویم:

نامقطر (Qatar)
نام رسمیدولت قطر (Dawlat Qatar)
پرچمپرچم قطر
پایتختدوحه (Doha)
بزرگ‌ترین شهرهادوحه – الریان (Ar Rayyan)
مساحت11,586 کیلومترمربع
زبان رسمیعربی / انگلیسی
دین رسمیاسلام
جمعیت (آخرین آمار 2021)2.9~ میلیون نفر
جمعیت ایرانیان قطر (آخرین آمار 2021)32~ هزار نفر
تعداد شهرداری‌ها و مناطق8 شهرداری و 98 منطقه
آب و هوابیابانی/شرجی
نوع حکومتحکومت متمرکز / پادشاهی مشروطه
امیرتمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی
ولیعهدعبدالله بن حمد بن خلیفه آل ثانی
واحد پولریال قطر (QAR)
پیش شماره974+
دامنه اینترنتی TLDqa.
شاخص امید به زندگی (UN)80.4 سال

در ادامه با کشور قطر بیشتر آشنا می‌شویم. در ابتدا نگاهی به تقسیم‌بندی این کشور، نقشه و موقعیت آن می‌اندازیم. در ادامه هم تاریخچه، اقتصاد، زندگی و شرایط مهاجرت را بررسی می‌کنیم.

نقشه قطر

نقشه کشور قطر

قدمت کشور قطر

تاریخ زندگی انسان در شبه جزیره عربستان و قطر به عصر سنگی و حدود 50 هزار سال پیش برمی‌گردد. در دوران ساسانی، این منطقه تحت حاکمیت ایران بود. در سال 1871 امپراطوری عثمانی بر این منطقه مسلط شد و طی قراردادی بین انگلستان و امپراطوری عثمانی، قطر در سال 1913 تحت حاکمیت انگلیس درآمد و مستعمره این کشور شد.

در سال 1971 قطر استقلال خود را اعلام کرد و از تابعیت انگلستان بیرون آمد. با کشف منابع انرژی خصوصا نفت در این منطقه، قطر روند توسعه و رشد خود را مانند کشور امارات شروع کرد و اکنون یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا و توسعه‌یافته‌ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب آسیاست.

شهرداری‌ها و مناطق قطر

از سال 2014، قطر به شهرداری (municipality) تقسیم‌بندی شده است. یعنی شهرداری بزرگ‌ترین واحد تقسیم‌بندی خاک قطر است. پس از آن هر شهرداری به مناطق مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود.

کشور قطر 8 شهرداری و 98 منطقه دارد. در زیر می‌توانید شهرداری‌های مختلف قطر را ببینید:

  • دوحه (Doha)
  • الریان (Al Rayyan)
  • الوکره (Al Wakrah)
  • الخور (Al Khor)
  • الشحانیه (Al-Shahaniya)
  • ام صلال (Umm Salal)
  • الضعاین (Al Daayen)
  • الشمال (Al Shamal)

شهرداری ها و مناطق قطر

قطر از 8 شهرداری تشکیل شده است

اقتصاد قطر

کشور قطر سومین دارنده ذخایر گاز جهان بعد از روسیه و ایران محسوب می‌شود و اقتصاد آن به صادرات نفت و گاز وابسته است. ساختار اقتصادی مبتنی بر منابع انرژی، قطر را مجبور کرده است بخش زیادی از واردات خود را به مواد غذایی و محصولات اختصاص دهد.

بعد از فروش نفت و گاز، بخشی از درآمد قطر از گردشگری به‌دست می‌آید. به‌تازگی دولت این کشور اهمیت کاهش وابستگی به منابع انرژی را دریافته و برنامه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی تدارک دیده است.

آب و هوای قطر

آب و هوای کشور قطر بیابانی و خشک است. این کشور شبه جزیره محسوب می‌شود و از قسمت شرق عربستان جدا شده و به درون خلیج فارس کشیده شده است. به‌همین دلیل روزهای سال گرم و شرجی است.

زمستان‌ها در قطر خنک و تابستان‌ها بسیار گرم است؛ به‌طوری که در بعضی روزها دمای هوا حتی به 43 دجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

دولت قطر برای کاهش دما برنامه‌هایی مانند نصب سیستم‌های تهویه و خنک کننده در مکان‌های عمومی، کاشت درخت و رنگ کردن خیابان‌ها را اجرا می‌کند.

زندگی در قطر

زندگی در قطر می‌تواند تجربه جدید و جذابی برای شما باشد. قطر از معدود کشورهای با کمترین نرخ مالیات (نزدیک به صفر) است. امکان تحصیل رایگان و دسترسی به سیستم بهداشت و درمان با کیفیت برای شهروندان وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین سوالات در خصوص زندگی در قطر

به لطف تلاش‌های شیخه بانو موزا بنت ناصر (Moza bint Nasser) – همسر امیر پیشین قطر و مادر امیر فعلی قطر – این کشور پیشرفت‌های زیادی در زمینه آزادی زنان، حقوق اجتماعی، آموزش و ورزش داشته است.

هزینه زندگی در قطر بالاست و ممکن است زندگی در مرکز شهرهای بزرگی مانند دوحه برای شما گران باشد. برای مطالعه بیشتر در این باره، می‌توانید به مطلب زندگی در قطر مراجعه کنید.

مهاجرت به قطر

قطر یکی از کشورهای مهاجرپذیر حوزه خلیج فارس است. تقریبا 2.5 میلیون نفر از جمعیت 2.9 میلیون نفری قطر را مهاجران تشکیل می‌دهند!

بخش زیادی از این مهاجران هم نیروی کار هستند و برای کار در قطر وارد این کشور شده‌اند. بعد از کار، ورزشکاران و سرمایه‌گذاران بیشترین مهاجران حاضر در در این کشور هستند.

با توجه به جایگاه ورزش در قطر و اهمیت آن برای دولت، مهاجرت ورزشکاران به این کشور هم در سال‌های اخیر مرسوم شده است. این کشور برای رسیدن به چشم‌انداز 2030 (Qatar National Vision 2030) همچنان نیازمند نیروی کار ماهر در بخش‌های مختلف و سرمایه‌گذاران برای کمک به روند رشد و توسعه است. درباره مهاجرت به قطر مطالب زیر را از دست ندهید:

مهاجرت به قطر از طریق کار (مهاجرت کاری به قطر)

مهاجرت به قطر از طرق شغل پزشکی و پرستاری

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین اطلاعات عمومی درباره قطر را به شما ارائه دهیم. بدون شک بررسی همه جوانب این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس در این مطلب نمی‌گنجد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *